Zonder diploma : geen kans ?

Zonder diploma : GEEN KANS ?

Moeten wij ons als ouder zorgen maken als ons kind zijn diploma niet behaalt ?

Het zijn harde cijfers :

  • 11 % van de scholieren (middelbaar onderwijs) behaalt zijn diploma niet. De huidige crisis zal dit aandeel alleen maar doen stijgen.

  • Slechts 30 % van de verder studerende jongeren slaagt voor zijn Bachelor diploma binnen de ‘normale’ 3 jaar.

Verwonderlijk ?  Niet echt …

Jongeren moeten een zware beslissing nemen met betrekking tot hun studie op het moment dat hun ‘verstand’ niet echt wil meewerken. De prefrontale cortex van het brein is pas volgroeid rond hun 25 jaar. En laat daar net ‘die piloot’ in zitten die ervoor zorgt dat je op een rationele, doordachte manier je leven in goede banen kan leiden.

Nu, eerlijk gezegd : jongeren volgen hun studies omwille van (1):

  • Voorstel leerkracht, CLB die kijken naar hun rapportpunten, hun huidige competenties en vaardigheden en hun inschatting van de studie-ijver van hun leerling;

  • Keuze van de ouders (ook ik dus) want we hebben het beste voor met onze kinderen en willen dat ze een ‘goede’ job krijgen waardoor ze niet dezelfde moeilijkheden als ons moeten overwinnen, of misschien willen we onze droom door hen gerealiseerd zien;

  • Vrienden waarvan ze geen afscheid willen nemen, die het (studenten)leven gemakkelijker en vooral gezelliger maken;

  • Hun ‘studenten’stad bij uitstek waarvan ze nog enkele jaren willen blijven genieten…

Wees gerust …

Eén derde van de jongeren zonder diploma gaat na 1 jaar terug op zoek naar een studie die bij hen past want schoolmoe is niet steeds leermoe.

Wat zijn nu de mogelijkheden om de kennis en kunnen van jouw kind op te krikken en zo een goede plek op die arbeidsmarkt te veroveren ?

Enkele tips :

Het duaal leren geeft aan de jongeren de perfecte kans om enerzijds hun kans op hun diploma te behouden én reeds ervaring op te doen op de werkvloer. Deze onderwijsvorm is geschikt voor jongeren die hun eerste stappen in de bedrijfswereld willen zetten én het school nog niet moe zijn.

VDAB organiseert arbeidsgerichte marktopleidingen zodat hun toegang tot de bedrijfswereld vergroot wordt. Uitkeringsgerechtigde werkzoekenden blijven in orde met hun statuut en kunnen zo hun kennis vergroten in een specifiek beroep.

Centra voor Volwassenonderwijs (CVO’s), deze onderwijsinstellingen geven zowel werkenden als niet-werkenden de kans om zich verder te verdiepen in een bepaald beroep. Naast het bekomen van attesten van gevolgde modules kan jong en oud hun diploma behalen als ze naast de beroepsspecifieke opleiding ook modules ‘algemene vorming’ volgen. Als huiscoach bij CVO Vitant begeleid ik de deelnemers aan de opleiding ‘Elektromechanica’ op hun locatie ‘De Masten’ in Kapellen (nabij Antwerpen). Deze deelnemers vertrekken als ‘groentje’ aan een basisopleiding ‘monteren/demonteren’-onderhoudstechnicien. Ook zij krijgen de kans hun kennis reeds te testen tijdens een stage in betrokken bedrijven. Gezien de opleiding modulair gegeven wordt, kan er worden ingestapt tijdens twee momenten in het jaar. Ook vluchtelingen zijn hier welkom omdat deze onderwijsinstelling ook Nederlands voor anderstaligen inricht.(2)

Daarnaast zijn er projecten ontstaan uit een samenwerking tussen onderwijs, VDAB en industrie die aantrekkelijk zijn voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Projecten zoals project 1825 (procesoperator petrochemische/farmaceutische industrie) en het META-project (onderhoudsmechanicien EM industriële installaties) te ACTA vzw te Brasschaat bieden jongeren de kans om gedurende 1 jaar één bepaald beroep aan te leren waarbij 5 keer 1 maand praktijkgerichte theorie wordt aangeboden afgewisseld met ‘werkstages van 1 maand’ . Voordeel is een ruime ervaring op de werkvloer die zowel jongeren met als zonder diploma een mooie toegang geeft tot de (petro-) chemische en farmaceutische industrie. Bijkomende voordeel is dat jongeren een mooie vergoeding krijgen tijdens de stages op de werkvloer, ‘balast’vakken overboord worden gegooid en gericht les wordt gegeven over onderwerpen nodig voor de job.

Zo zijn er verschillende opleidingen al dan niet gecombineerd met werkplek-leren die jongeren de kans geven een job te vinden. Het zal dan niet in een mooie rechte lijn zijn dat onze studenten hun doel bereiken maar een hobbelige weg met wat extra bochten zorgt wel voor een groei in attitude (volwassenheid) en doorzetting. En dat zijn twee karakteristieken die zeker een surplus zijn in de zoektocht naar een job.

Vooruit is niet altijd rechtdoor

P.S. : wil je echt weten welke studierichting/job op het lijf van jouw zoon of dochter geschreven is ? Gun hem of haar een KernTalentenOntdekking. Op basis van hoe graag hij/zij met het kinderspeelgoed speelde, krijgen we een overzicht van 23 KernTalenten, die elk sterk, half of klein kunnen zijn. De mix die daaruit ontstaat én het samenspel en invloed op elkaar geeft een duidelijk inzicht wat 1) de aard of persoonlijkheid is van jouw kind; 2) de zichtbare en verborgen talenten; 3) de goesting om te zaken aan te pakken.


(1) Deze info is verkregen op basis van 100-tal interviews die ik jaarlijks afneem van jongeren tussen de 18 en 25 jaar ikv selecties voor deelname aan Project 1825 (opleiding tot procesoperator in de petro-chemische en farmaceutische industrie) en het META-project (opleiding tot onderhoudsmechanicien industriële installaties)

(2) CVO Vitant, de Masten, opleiding tot ‘Elektromecanica’ https://cvovitant.be/opleidingen/elektromecanicien-2

(3) Meer info via www.acta-vzw.be / opleidingen voor werkzoekenden – Project 1825/META-project

Vorige
Vorige

Stress of burn-out ???

Volgende
Volgende

Thanks @ my kids x